In de lezing bespreekt docent Harald Weidmann de expositie Sag mir wo die Blumen sind, waarin kunstenaar Anselm Kiefer zijn eigen worsteling met het nationaalsocialisme verbeeldt. De expositie is vanaf 7 maart te zien in een gezamenlijke tentoonstelling van het Van Gogh museum en het Stedelijk Museu
Sinds het modernisme heeft elke kunststroming een eigen beeldtaal ontwikkeld om de mens te confronteren met zijn plaats in het tijdperk van massatechniek. Sommige van deze stromingen, zoals het constructivisme, futurisme en suprematisme, raakten echter verstrikt in ideologieën als het fascisme, het sovjet-communisme en het nationaalsocialisme. De ontwaarding van alle waarden – waar Nietzsche als eerste op wees – bereikte haar dieptepunt in het sociaal darwinisme van de nazi’s en de misdaden die in hun naam zijn gepleegd. Tot op de dag van vandaag worstelen we met deze erfenis.
Weidmann volgt het spoor terug door Kiefers duistere landschappen, gevangen in een web van oude runentekens en een giftig mengsel van koper en brons. We eindigen de lezing in de gedenkhal voor gestorven soldaten die op het moment van herkenning verandert in de gewelven van een concentratiekamp.
Zie verder informatie op: Lezing Kiefer: Wie man mit Feuer malt • KunstenHuis Idea